dag 4 - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Priscilla Wolvers - WaarBenJij.nu dag 4 - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Priscilla Wolvers - WaarBenJij.nu

dag 4

Blijf op de hoogte en volg Priscilla

20 Oktober 2014 | Vaticaanstad, Vatican City

Buongiorno!

Vandaag de vierde dag, een dagje Vaticaanstad.

Met de metro naar Ottaviano, een paar meter lopen van de Sint Pieter. Het was verschrikkelijk druk, er stond een rij rond het gehele plein. Iedereen moest namelijk eerst door detectiepoortjes. De meisjes hebben fotootjes gemaakt terwijl Daan ergens midden in de rij schoof, waarna Cees volgde. In de brandende zon in de rij, zelfs met een half plein 'skip the line' was het nog een hele bevalling. Uiteindelijk werden wij naar een rij gestuurd waar niet eens werd gecontroleerd, we stonden dus zo binnen.

De Sint Pieter was gigantisch groot, vol met beelden en gouden versieringen. Na enige tijd verwonderd rondlopen zagen we dat er mensen boven in de koepel liepen. Dat wilden wij natuurlijk ook! Het was even zoeken naar de entree die buiten om de hoek was. Cees, Liel en Pris kochten een kaartje. Daan zou beneden wachten en foto's maken omhoog. Maar... Dat wachten was niet even, want na een bezichtiging binnen in de koepel (wat al fantastisch en heel indrukwekkend was) konden we nog 320 treden omhoog! Vanaf hier hadden we een schitterend uitzicht over Rome vanaf het puntje van de koepel. Jaja, we zijn er echt geweest!

Na de bezichtiging van de Sint Pieter hebben we een tentje opgezocht waar we even konden eten en konden rusten. Die 320 treden omhoog en vervolgens weer naar beneden waren een aanslag op onze beentjes.

Na de lunch in de rij voor het Musei Vaticani en de Sixtijnse kapel. Na 20 minuutjes wachten waren we binnen. Het museum was erg mooi, maar omdat we het een beetje zat waren irriteerden we ons wel een beetje aan aaaaaaaalllll die mensen.. De plafonds van het museum zijn met de hand geschilderd en erg indrukwekkend. Zaal in en zaal uit, alles was versierd. Uiteindelijk kwamen we in de Sixtijnse kapel terecht, waar de schilderingen van Michelangelo de muren en plafonds versieren. Nadat we drie keer gewaarschuwd waren hebben we het maken van foto's maar opgegeven.

Om uit te rusten hebben we de fontein van onze muntjes weer opgezocht. Lekker een chippie en een drankje gegeten in de zon, dankzij de jongetjes die meer dan een kilometer gelopen hebben (heuvel op, heuvel af) om de spullen te halen!!!

Als diner zijn we gaan eten bij L'archetto, een tentje met een enorme kaart. De tafeltjes stonden aan een weg waar de auto's en scooters langs kwamen scheuren. Nog geen 3 meter van de tafeltjes vandaan. Soms moesten auto's zelfs even stilstaan om te kijken of ze er wel langs konden. Knus!

Nu lekker op de hotelkamer.

Buona notte